Introvert Merantau

Assalamualaikum w.b.t. .

          Punya lama tak update blog gara-gara tak ada line internet. Dari kisah graduate Oktober 2015, kisah ambil lesen kereta and fail JPJ test dan kisah menganggur dua bulan setengah and last dapat kerja jauh dari family. Wow, berkepuk kepak cerita suka duka aku ni.

          But right now, feeling yang ada ialah homesick. Even biasa duduk merantau jauh dari parents apa semua, still homesick dan aku tak dapat dipisahkan. Tough di luar berkaca di dalam. Sekali jatuh berderai. Haha, hyperbola sangat. I got a job as a preschool teacher dekat Seri Kembangan Selangor. Tinggal di Sungai Petani (nampak macam tak jauh tapi jauh bagi aku). And then kerja lari jauh dari bidang yang aku amik dekat UMT dulu. From Marine Biology ke cikgu tadika. Tapi its okay as long as I got a job before apply yang sebenar-benarnya. Lagipun, 2 bulan setengah kot tanam anggur. Ni sebab duduk lama kat rumah la ni bila kena pergi jauh mau hari-hari homesick.

          Sebab lagi satu kuatnya perasaan homesick ni because I'm all alone kat Selangor. Plan hebat doh dengan kawan nak mintak kerja sama-sama at last sesungguhnya perancangan Allah tu lagi hebat dari perancangan manusia kan. Maka terbanglah aku ke Selangor seorang diri. Dengan personaliti introvert ni lagi, memang lama sikit la nak ramah dengan orang lain kecuali kalau orang yang aku kenal jenis ramah. Aku apply and terima job ni pun sebab nak laksanakan impian dahulu kala yang ingin menjadi seorang guru  (selain ada free accommodation).

          Tapi, tak tahu lah betul ke tidak keputusan aku ni. Sometimes rasa macam tak boleh nak go on sebab ajar dan jaga budak-budak 4-6 tahun. Dia punya perangai budak tu macam-macam jenis ada. Hari ketiga kerja sakit tekak. Banyak menjerit. Hoho. Malam tu pulak homesick. Keh. Bertimpa-timpa penyakit datang. Dengan zero pengalaman mengajar ni. Mampu berdoa je la semoga Allah permudahkan segala urusan aku time bekerja ni. Paling penting kene hilangkan homesick ni.

Comments

synthec96 said…
weyyhhh Seri Kembangan sekali dengan Majdi.. nanti kita keluar sama2 ea?
Unknown said…
majdi pun kat sini? perghh. In shaa Allah, kalau ada kelapangan. kita jumpa ramai2 yg ada kat selangor ni